Asverstrooiing als asbestemming
i.o.v. Crematoria en Particulieren


Strooi uit mijn as voor alle winden,
dat wat mijn lichaam was de weg kan vinden
naar alles wat het eens beminde,
naar wolk en zee, en zich daarmee verbinden.
actueel
29  sep.  2012  ASVERSTROOIING MET EEN DC3 IN SAMENWERKING MET DDA

U vliegt met dit legendarische vliegtuig en draagt zorg voor de asverstrooiing van uw dierbare boven zee. Prijs per ticket € 372,-  


ASVERSTROOIING MET EEN DC3 IN SAMENWERKING MET DUTCH DAKOTA ASSOCIATION

Vertrek vanaf luchthaven Lelystad op zaterdag 29 september 2012.
Vertrektijd: 12:15 uur.
prijs per ticket: € 372

DC3 PH-PBA



Asverstrooiing boven zee met dit historische vliegtuig voor de kust van Zandvoort.
Dit voormalige regeringstoestel is uitgerust met 18 Business Class-stoelen.

Uw crew bestaat uit de gezagvoerder, co piloot, stewardess en uitvaartleider van Aqua-Omega.

U deelt deze vlucht met andere families.

Voor vertrek vindt er een korte gezamelijk plechtigheid plaats.
De bestemming is ongeveer 10 km uit de kust van Zandvoort bij de boei met de mooie naam "Eveline".
Hier heeft u zelf de gelegenheid de as van uw dierbare te verstrooien.
Dit gaat op volgorde van geboortedata van de overledenen.

Overbrengen van de as naar het vliegtuig
U draagt zelf zorg voor het meenemen van de as, eventuele bloemen, en verstrooiing hiervan. Indien de as nog bij het crematorium staat dient u voor het afhalen een afspraak te maken. U kunt daarbij aangeven de as bij voorkeur in een strooikoker te ontvangen. Zo mogelijk kan Aqua-Omega voor u de as bij het crematorium afhalen. (€ 50,00 meerprijs.)

Tijdens de vlucht is koffie, thee, fris en diverse consumpties verkrijgbaar.
consumpties zijn contant aan boord af te rekenen.
Ticket à € 372,- per persoon.

Bij stormachtige weersverwachting kunt u betreffende wel of geen doorgang de dag vooraf bellen tussen 17.30 – 18.00 uur, telefoon nr. 0655 841 880, en/of deze pagina raadplegen.

Bij niet vliegbare weersomstandigheden wordt de vlucht doorgeschoven naar een andere zaterdag in oktober.
Bij onvoldoende aanmeldingen kan de vlucht geanulleerd worden.
 

Na afloop van de verstrooiing is een officiële Verklaring met Maritieme kaart verkrijgbaar. Hierop worden o.a. de naam van de overledene en exacte plaats van verstrooiing aangegeven. Deze akte is direct aan boord bestellen à € 17,50 incl. verzendkosten.
U krijgt deze verklaringsakte ter nagedachtenis z.s.m. thuisgestuurd.
 

Indien u nog vragen heeft kunt u contact opnemen via bovengenoemd telefoonnummer.

Aqua-Omega wenst allen een rustige vaart en mooie plechtigheid toe.
 



Historie van het vliegtuig
De PH-PBA is een legendarisch vliegtuig dat van eminent belang is voor de Nederlandse luchtvaarthistorie. Op 11 januari 1944 kwam de dakota met fabrieksnummer 19434 gereed om naar de 8th Air Force te verhuizen. Haar dienst in de Amerikaanse Air Force bracht haar onder meer naar Nederland. Het toestel nam onder andere deel aan operatie Market Garden, waarmee het bijdroeg aan de bevrijding van Zuid-Nederland. Na de oorlog verwierf Z.K.H. Prins Bernhard het toestel, met voorlopig nog haar militaire serienummer 42-100971.
Op 6 januari 1946 werd ze ingeschreven als de PH-PBA, op naam van de Prins. Vanaf 25 februari 1947 werd de Rijksluchtvaartdienst eigenaar en functioneerde het toestel als regeringsvliegtuig, het eerste Nederlandse regeringsvliegtuig. Op 13 november 1947 slaagt Prins Bernhard met vlag en wimpel voor het type examen op dit vliegtuig.
De Koninklijke familie en leden van het kabinet maakten vele reizen met het toestel. Aan boord van de PBA zal menig belangrijke staatsaangelegenheid besproken zijn! Er is historisch beeldmateriaal van bijvoorbeeld de reizen naar Zuid Amerika en de West.

Op 18 maart 1961 werd de PBA vervangen door een Fokker Friendship. De PBA kwam in gebruik van de RLD als calibratievliegtuig, bijvoorbeeld om de werking van landings- en navigatiesystemen te controleren.

Op 31 juli 1975 werd ze uit de lucht genomen en ging als museumstuk naar het Nationaal luchtvaart museum Aviodome. Jaren heeft de kist als poortwachter buiten voor het museum op Schiphol-centrum gestaan. Om verdere aantasting van het toestel te voorkomen is omstreeks 1983 besloten het toestel op te knappen en in historische KLM kleuren met de registratie PH-TCB op een sokkel binnen in het Aviodome te plaatsen.
Z.K.H. Prins Bernhard, beschermheer van de DDA, koesterde de wens dat de PBA weer luchtwaardig zou worden gemaakt. Precies twintig jaar nadat het toestel uit de vaart was gehaald verscheen ze opnieuw in het Nederlandse burgerluchtvaartregister, na weer luchtwaardig te zijn gemaakt.
In 1996 is de Stichting Prins Bernhard Alpha opgericht, deze stichting heeft zich als doel gesteld de PH-PBA weer in de oude luister te herstellen, en is hierin glansrijk geslaagd.

In de loop van 1998 is het toestel gereed gekomen van een grote inspectie en onderhoudsbeurt welke in Engeland werd uitgevoerd. Op 13 november 1998 wordt tijdens een feestelijke bijeenkomst te Schiphol het toestel in gebruik gesteld en overgedragen aan de DDA in aanwezigheid van Prins Bernhard, Prins Willem-Alexander, mr. Pieter van Vollenhoven, de minister van Verkeer en Waterstaat, de Bevelhebbers van de Koninklijke Luchtmacht en Koninklijke Marine, de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht en KLM directeur Leo van Wijk. Vanaf die tijd doet het toestel trouw dienst onder DDA Classic Airlines vlag.
De PH-PBA is sinds de restauratie die haar in ere herstelde een uniek vliegend topstuk uit de Nederlandse luchtvaarthistorie. In 2003 laat DDA Classic Airlines het toestel aanpassen zodat het ingezet kan worden volgens de regels van JAR-OPS door een gecertificeerde operator.
Op 13 november 2006 wordt het toestel ingezet voor een bijzonder eervolle rol, het is die dag precies 70 jaar geleden dat KLM als eerste niet-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij de fameuze Dakota DC3 officieel in gebruik stelde. De eerste vlucht had als bestemming de Salon Aeronautique op Le Bourget, de toenmalige luchthaven van Parijs. Op 13 november 2006, 70 jaar later, herhaalt KLM deze historische vlucht met het vliegtuig van de beschermheer van de KLM, Prins Bernhard


alle berichten