Asverstrooiing als asbestemming
i.o.v. Crematoria en Particulieren


Strooi uit mijn as voor alle winden,
dat wat mijn lichaam was de weg kan vinden
naar alles wat het eens beminde,
naar wolk en zee, en zich daarmee verbinden.
berichten
27jan.2013
Geschiedenis M.S. Estrella
Hier vindt u de technische gegevens en geschiedenis van het prachtige schip m.s. Estrella.

Geschiedenis M.S. Estrella Scheveningen
Hulpmijnenleggers in Nederland
Hr. Ms. Koningin Emma en Hr. Ms. Prins Willem I

Technische gegevens
Bouwwerf:    Koninklijke Mij. De Schelde te Vlissingen (bouwnummers 197 en 199), 1933
Grootste lengte:    49 meter
Grootste breedte:    8,85 meter
      
Diepgang:    3,25 meter
Waterverplaatsing:    129 ton     
Machine-installatie:    5 cilinder Sulzer dieselmotor     
Machinevermogen:    420 pk     
Maximale snelheid:    12 knopen     
Bemanning:    7 koppen     
Bewapening:    40 mijnen     

Deze beide veerboten van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland werden in augustus 1939 gevorderd en na verbouwing tot hulpmijnenlegger bij De Schelde te Vlissingen weer vrijgegeven. Op 10 mei 1940 werden de veerboten opnieuw gevorderd en als Hulpmijnenlegger 2 en Hulpmijnenlegger 1 in dienst gesteld. De beide schepen hebben nog mijnen gelegd in Zeeuwse wateren maar werden op 18 mei gebruikt om, samen met andere veerboten, terugtrekkende Franse troepen over te zetten van Walcheren naar Zeeuws-Vlaanderen. Daarna werden de schepen bij Breskens tot zinken gebracht.
De Koningin Emma werd gelicht en na herstel weer als veerboot in gebruik genomen. Op 5 september 1944 werd het schip door de Duitsers in beslag genomen om terugtrekkende Duitse troepen te vervoeren. In mei 1945 werd de veerboot beschadigd teruggevonden in de Rotterdamse Merwedehaven. Het schip werd in Vlissingen hersteld en op 24 november van datzelfde jaar weer als veerboot in gebruik genomen. Halverwege de jaren 50 werd de veerboot met 10 meter verlengd om meer auto`s te kunnen vervoeren. Eind 1968 kocht Rijkswaterstaat het vaartuig om te gebruiken als logementschip. In 1974 werd het schip verkocht aan een particulier die het als recreatievaartuig Estrella in gebruik nam ten behoeve van de sportvisserij.
De Prins Willem I werd op 15 augustus 1941 gelicht en in 1942 naar Vlissingen gesleept voor herstel. Tijdens een geallieerde luchtaanval op 31 mei 1943 werd het schip getroffen en brak het doormidden. Op 19 juni van dat jaar werd het wrak met drijvende bokken op de wal gezet waarna het schip geheel hersteld werd. Dit duurde echter tot 26 augustus 1946 toen de veerboot weer te water werd gelaten. Twee maanden later werd het schip weer als veerboot bij de Provinciale Stoombootdiensten in de vaart gebracht. Op 23 februari 1972 werd het schip verkocht en in 1974 gesloopt.

Alle berichten